In lijn met zijn voorganger (Agricola) is Caverna in essentie een worker-placement spel met de nadruk op landbouw. In het spel ben jij de bebaarde leider van een kleine dwergenfamilie die in een grot in de bergen woont. Je begint het spel met een boer en zijn echtgenote, waarbij elk lid van de boerenfamilie een actie vertegenwoordigt die de speler elke beurt kan uitvoeren. Samen bewerk je het bos voor je grot en graaf je dieper in de berg. Je richt de grotten in als verblijfplaatsen voor je nakomelingen en als werkruimtes voor kleine ondernemingen.
Het is aan jou hoeveel erts je wilt delven. Je hebt het nodig om wapens te smeden waarmee je op expedities kunt gaan om bonusitems en acties te verkrijgen. Terwijl je door de berg graaft, kun je waterbronnen tegenkomen en erts- en robijnmijnen ontdekken die je helpen je rijkdom te vergroten. Recht voor je grot kun je je rijkdom nog verder vergroten met landbouw: je kunt het bos kappen om velden te zaaien en weilanden omheinen om je dieren vast te houden. Je kunt ook je familie uitbreiden terwijl je boerderij steeds groter wordt. Uiteindelijk wint de speler met het meest efficiënt ontwikkelde thuisspelbord.
Je kunt ook de solovariant van dit spel spelen om vertrouwd te raken met de 48 verschillende inrichtingstegels voor je grot. Caverna, met een speeltijd van ongeveer 30 minuten per speler, is een volledige herontwerp van Agricola waarbij de kaarten uit het voorgaande spel worden vervangen door een set gebouwen, terwijl de mogelijkheid wordt toegevoegd om wapens te kopen en je boeren op queesten te sturen om verdere hulpbronnen te verkrijgen.
Ontwerper Uwe Rosenberg zegt dat het spel delen van Agricola bevat, maar ook nieuwe ideeën heeft, vooral het gedeelte van je spelbord waarin de grot is, waar je mijnen kunt bouwen en op zoek kunt gaan naar robijnen. Het spel bevat ook twee nieuwe dieren: honden en ezels.