Freshwater Fly is het tweede op zichzelf staande spel in een serie van ontwerper Brian Suhre, die moderne spelmechanismen integreert met de verrassend rijke en unieke wereld van het vissen. In Freshwater Fly kom je een snelstromende bergbeek vol vissen tegen, gewapend met alleen een hengel, molen en een selectie vliegen. Om vissen te vangen en waardevolle prestatiepunten te verdienen, moet je zorgvuldig een reeks tactische manoeuvres uitvoeren terwijl je een doordachte en evoluerende strategie volgt.
Begin met het bestuderen van de steeds veranderende uitkomst in de stroming, en knoop een vlieg vast die past bij je doelvis op precies het juiste moment en de juiste plek in de rivier. Kies vervolgens om stroomopwaarts te werpen om je vlieg met de stroom mee te laten drijven en extra vissen op je lijn te krijgen, of waag je kans met een nauwkeurige worp voor de perfecte vangst. In beide gevallen is het verstandig om dicht bij rotsen te werpen om je vaardigheden te verbeteren en nieuwe vistechnieken te ontdekken, terwijl je je finessevoorraad op peil houdt voor de volgende uitdaging. Je molen, die fysiek draait, biedt je verschillende bonussen terwijl je je lijn binnenhaalt, afhankelijk van hoe agressief je ervoor kiest om de vis te bevechten die je hebt gehaakt. Het toepassen van weerstand zal de kracht van de vis tenietdoen, maar het benutten van je momentum kan je een unieke actie opleveren die je perfect voorbereidt op je volgende worp.
Freshwater Fly is in essentie een dobbelsteen-draft- en setverzamelspel. Elke beurt selecteer je een dobbelsteen uit de dobbelsteenpool en wijs je deze toe aan een actie die betrekking heeft op de specifieke vismanoeuvre die je wilt uitvoeren. Hogere dobbelsteenwaarden leveren je doorgaans krachtigere acties op, maar het verzamelen van lagere dobbelsteentotalen kan je gratis beurten opleveren. De dobbelstenen die je selecteert, ontgrendelen of vermenigvuldigen ook verschillende bonusacties die je kunt gebruiken om de meest stringente vispuzzels op unieke en belonende manieren op te lossen.
De sets vissen en vliegen die je verzamelt, helpen je persoonlijke en gemeenschappelijke doelen te bereiken, maar om te winnen moet je je concentreren op die doelen die op de meest waardevolle manieren overlappen, terwijl je niet achterblijft in je totale visvangst. Het spel eindigt wanneer een enkele speler een zevende vis vangt, prestatiepunten worden toegekend en de winnaar wordt uitgeroepen.